Monday, 29 July 2013

Berangan vs Perancangan


Assalamualaikum readers...

Semoga sihat hendaknya..

Berangan vs Perancangan..


Pernah tak kita terfikir apa yang kita angankan kadang2 adalah sebuah perancangan.. n kadang2 ape yang kita rancangkan semua itu adalah angan2...

Selalu juga QL terfikir, adakah ape yang QL rancangkan hanyalah angan2.. ataupun itu sememangnya perancangan..

Sebagai contoh...
jika kite mendapat tawaran temuduga kerja yang sememangnya kite harapkan.... dan mula la hati berbunga2 bahagia.. syukur tak terhingga..
dan mula la terfikir

"Ok.. kalau dapat kerja nie.. nak pindah rumah.. nak duduk rumah yang lebih dekat"
"Dapat kerja nie.. malam nak kerja lain pulak"
"Dapat kerja nie nak tukar kereta.. huahuahua.."

Tapi realitinya kerja tak dapat lagi.. n x confirm pun dapat....

Satu lagi contoh
jika kita isi borang UPU..

"Kalau dapat sambung belajar, nak study betul2.. klau boleh nak anugerah dekan"
"Dapat sambung belajar nie tak nak da malas2.. nak buat assingment awal waktu"
" Dapat sambung belajar nie, nak ngorat lecturer yang muda-muda la"  (yang ini rekaan semata2 ye :p)


Jadi perkara2 macam nie berangan atau perancangan... Hurmmmm

Hurmmm...mane satu nie?


Pendapat QL la kan....
  
X salah rsenye kite berangan tapi lagi elok klau kite transfer kan ia ke perancangan..

Sebabnya.. klau kita berangan jika kita tak dapat... kite akan merasa sangat kecewa... plus berangan nie x berapa elok sebenarnya...

Anas r.a. katanya: Nabi s.a.w. telah menggariskan beberapa garisan lalu baginda bersabda: "Ini angan-angan manusia dan yang ini ajalnya. Ketika seseorang itu dalam keadaan demikian (panjang angan-angan yang tidak putus-putus) tiba-tiba datanglah garisan yang pendek (sampai ajalnya mati)". sumber http://www.islam.gov.my/e-hadith/berangan-angan-kosong-tidak-memberi-keuntungan


Tapi jika kita merancang, rancangla dua tiga alternatif supaya bile bende yang kite harapkan tue tak berjaya diperoleh... kita ad backup plan.. ye tak?

N sempena akhir 10 ramadhan nie.. Jom kite merancang utk bangun Qiamulallail.....

Walaupun QL rase malam Lailatul Qadar nie hanya orang yang setiap hari bangun malam je berhak dapat.. tapi sekurang2 nye kite tak lepaskan peluang untuk beribadah time nie kan...
Tambah lagi hanya beberapa hari je lagi Ramadhan nak meninggalkan kite... huhu... QL harap persiapan aidilfitri tak mengurangkan ibadah kita di akhir ramadhan nie...

N berbalik kepada hujjah di atas.. cewah... QL rse lebih elok kita merancang sesuatu perkara tu dahulu..
tapi jangan hanya merancang tapi tak buat plak... alamak.. tetiba terasa..

Sebelum daku mengundur diri, hayatilah kata2 pujangga ini.. :P


Sayidina Ali pernah berpesan, “Kebatilan yang terancang dapat mengalahkan kebenaran yang tidak terancang.” 


dan satu lagi nie ...





Ok.. semoga anda semua dirahmati selalu (^_^)

6 comments:

  1. he3 btol 2 =) blan 1 hrtu mcm bnda rncang dn berangan2..last smpai sekarang xjd2..org ckap impian 2 bermula dr angan2..tp kenalh merialisasiknnya dgn berusaha..hrap kita smua, dpat merasai malam lailatul qadar 2..

    ReplyDelete
  2. haha..jie slalu mcm tu..slalu je xjadi

    ReplyDelete
  3. hmm..aah ek..berangan ke perancangan..setuju kalau kte dpat transfer kn angan2 tu mjadi perancangan..hehe..nice sharing QL :)

    ReplyDelete
  4. Tak salah rasanya berangan tapi biarlah sesuai dgn usaha kita.. Kalau itu yg terbaik kita usahakan Insya Allah akan dapt...kalau tak dapat jgn plak kecewa mungkin Allah ingin memberi sesuatu yg lebih baik lagi..:)

    ReplyDelete
  5. yg salah berangan tp tak usaha apa yg diangankan heee

    ReplyDelete