Saturday, 21 September 2013

Don't Judge a Book by its Cover...

Assalamualaikum , reader...

Semoga sihat jasmani n rohani...



Yup!!

Jangan engkau mengadili buku itu semata-mata kulitnya... mana tau, isi kandunganya terlalu bernilai?

So...

Entri kali ini... adakah QL nak bercerita ttg buku???  Erm.. bolehla kot masuk sekali... huhu...

Seperti tajuk di atas.. rasenye readers semua sedia maklum maksudnya....

Jangan lah kita sekali-kali menilai org berdasarkan pakaiannya sahaja.. lebih kurang cemtu la kan...

Peribahasa tu mungkin kte boleh pkai... mungkin x berapa sesuai.... kenapa?

Bagi QL, dan ape yg QL pernah dengar, personaliti seseorang tu boleh dinilai melalui pakaiannye..

Agree with me?

Its up to you.. hehe (^_^)v

Ye... sebagai contoh.. klau kte tgk baju seseorang tu x ber 'iron' (tgk beberapa kali ye, tgk sekali tak dikira).. automatically kte akan nilai orang tu pemalas...

Then, ble kte tgk orang tu pkai baju striking... bling-bling... funky mankey :P.. QL akan judge org tu.. level confident dy agak tinggi.... o personaliti nye mungkin gila-gila skit... mungkin...

So.... boleh la kte judge a book by its cover.... kan? kan?

Sebelah part pula QL bersetuju dengan peribahasa nie....

Example:

Ble kte tgk seseorang tu bertudung besar... x bermakna dy maksum..... tak semestinya dy bangun setiap malam bertahajjud... tak semestinya dy x menonton drama...

Tapi yang dapat dipastikan.. si bertudung besar kemungkinan sebenarnya dalam proses memperbaiki diri... dan mereka yang dah berjaya memperbaiki diri nie la selalunya yg berjaya menjaga segala yang dimanahkan dari Nya...

So... jgnlah la kte terlalu cepat menilai seseorang tu... jangan terlalu memandang atau menyanjung tinggi seseorang... kerana manusia biasa memang tak layak disanjung....

dan jangan pula sesekali berkata....

" Biarlah aku tak bertudung asal hati aku baik"

Sedangkan maksud baik tu... adalah baik... terutamanya baik dengan Yang Maha Esa....
Klau dah sampai melanggar perintah Nya.. adakah dikira sebagai baik....

Tepuk dada tanya...........Iman...

Sekurang-kurangnya kita mencuba....

YE TAK?

So.....Jom.... lets do it together....... gether... :P (bukan bertudung labuh, tapi cuba membaiki diri)

Suke tgk org bertudung labuh... terutamanya yang ad nurr kt wajah... :)


Sekian... xde pun crite pasal buku kan... hehe..  ^_^


#peringatan utk diri...



Thursday, 5 September 2013

Siapa Aku?


Jika ditanya aku tentang siapakah aku,
Akulah mukmin yang akan hidup sebagai mukmin
Maka ketahuilah semua orang aku di sini,
Tidak akan terhina atau terpesong maupun cenderung

Sesungguhnya Aku melihat Allah dalam ciptaanNya,
Dan aku dengar suara kebenaran dalam QuranNya.
Dan aku sentuh hikmahNya dan belai kasihNya


Dalam sirah mereka yang terpilih imannya
Akulah Mushaf yang berjalan dan Islam diperlihatkan
Akulah angin meniup tinggi atas setiap pelayar
Alam ini bagiku dan bagiku khidmat yang telah dimudahkan
Dan untuk apa aku, aku untuk yang menciptakan semuanya

Akulah bintang yang menunjuk qafilah dalam perjalanan,
Dan akulah kejora jika kulihat kemungkaran2
Tiada bagiku selain jiwa yang menentang kejahatan
Telah aku jualkannya pada Allah dan Allah membelinya.

terjemahan: umaq_eiman
sumber: 
http://pujangga-kembara.blogspot.com/2009/04/ana-in-saaltal-qouma-anni-man-ana-jika.html





QL suke sgt lagu nie... Lirik, nada, suara, maksud... n everything la.. enjoy.. n semoga jadi renungan bersama (^_^)v


Wednesday, 4 September 2013

20 sen -_- Sorry to say...

Assalamualaikum, readers....
Harap readers berada dalam keadaan sihat.. rohani dan jasmani...

Mood hari ini.. luahan perasaan.. -_-

Negara Malaysia dikejutkan dengan berita yang tak berapa nak terkejut a.k.a da agak daaaaaa... iaitu kenaikan RON 95 sebanyak ....


Tatkala minda ligat berputar memikirkan wadah-wadah menjimatkan perbelanjaan, tatkala itu, berita tersebut membenamkan sebiji bola besi di dalam kotak pemikiran.....

Seusai berita dihebahkan.. ketika itu, laman2 sosial dihujani komen2  tak kira lah laman muka buku, bunyi burung tweet tweet, dan etcetera....

dan diantaranya....

"Relax brother.. brother relax.... 20 sen je"

Ayat mudah tak pakai otak... (sorry bro, ayat kasar)

Kenaikan 20 sen seliter.. bukan nya

" Ok abang... abang isi penuh lepas tu, letak 20 sen dalam ini tabung... (keletong)" kata bangla Pam Petrol..

Sorry to say la.....

Klau dulu mase sekolah... belanja sekolah pagi dan petang 50 sen... bahagi la 30 sen pagi 20 sen petang  atau vise versa...

Tapi sekarang, ape dapat?

Perkara di atas menyebabkan semua bende naik....Tambang pengangkutan awam... ikang.... aye.... ayo.... cekodok... ikan bilis.... taugeh... dan lain2 la...

Soooo... adakah konklusi nya... dari bekerja 2 kerja sehari perlu di upgrade kan 3 kerja sehari...

Kalau macam tu nak beli ubat gigi pun xde mase....

Sorry to say... entri nie memang entri semak sesak serabut perut nak cari jalan reduce perbelanjaan, increase pendapatan...

Wlaupun entri lepas... berbicara soal +ve... tapi ini bukan soal +ve...

Rase macam didzalimi...

Sorry to say ye readers... sekadar melepaskan perasaan dan mengikis bola besi yang terbenam kt otak nie.. huhu....



PEACE no WAR (^_^)V

dan jangan pula perkara ini melupakan keadaan saudara2 kita di sana...



Sekian... :)