Monday, 29 July 2013

Berangan vs Perancangan


Assalamualaikum readers...

Semoga sihat hendaknya..

Berangan vs Perancangan..


Pernah tak kita terfikir apa yang kita angankan kadang2 adalah sebuah perancangan.. n kadang2 ape yang kita rancangkan semua itu adalah angan2...

Selalu juga QL terfikir, adakah ape yang QL rancangkan hanyalah angan2.. ataupun itu sememangnya perancangan..

Sebagai contoh...
jika kite mendapat tawaran temuduga kerja yang sememangnya kite harapkan.... dan mula la hati berbunga2 bahagia.. syukur tak terhingga..
dan mula la terfikir

"Ok.. kalau dapat kerja nie.. nak pindah rumah.. nak duduk rumah yang lebih dekat"
"Dapat kerja nie.. malam nak kerja lain pulak"
"Dapat kerja nie nak tukar kereta.. huahuahua.."

Tapi realitinya kerja tak dapat lagi.. n x confirm pun dapat....

Satu lagi contoh
jika kita isi borang UPU..

"Kalau dapat sambung belajar, nak study betul2.. klau boleh nak anugerah dekan"
"Dapat sambung belajar nie tak nak da malas2.. nak buat assingment awal waktu"
" Dapat sambung belajar nie, nak ngorat lecturer yang muda-muda la"  (yang ini rekaan semata2 ye :p)


Jadi perkara2 macam nie berangan atau perancangan... Hurmmmm

Hurmmm...mane satu nie?


Pendapat QL la kan....
  
X salah rsenye kite berangan tapi lagi elok klau kite transfer kan ia ke perancangan..

Sebabnya.. klau kita berangan jika kita tak dapat... kite akan merasa sangat kecewa... plus berangan nie x berapa elok sebenarnya...

Anas r.a. katanya: Nabi s.a.w. telah menggariskan beberapa garisan lalu baginda bersabda: "Ini angan-angan manusia dan yang ini ajalnya. Ketika seseorang itu dalam keadaan demikian (panjang angan-angan yang tidak putus-putus) tiba-tiba datanglah garisan yang pendek (sampai ajalnya mati)". sumber http://www.islam.gov.my/e-hadith/berangan-angan-kosong-tidak-memberi-keuntungan


Tapi jika kita merancang, rancangla dua tiga alternatif supaya bile bende yang kite harapkan tue tak berjaya diperoleh... kita ad backup plan.. ye tak?

N sempena akhir 10 ramadhan nie.. Jom kite merancang utk bangun Qiamulallail.....

Walaupun QL rase malam Lailatul Qadar nie hanya orang yang setiap hari bangun malam je berhak dapat.. tapi sekurang2 nye kite tak lepaskan peluang untuk beribadah time nie kan...
Tambah lagi hanya beberapa hari je lagi Ramadhan nak meninggalkan kite... huhu... QL harap persiapan aidilfitri tak mengurangkan ibadah kita di akhir ramadhan nie...

N berbalik kepada hujjah di atas.. cewah... QL rse lebih elok kita merancang sesuatu perkara tu dahulu..
tapi jangan hanya merancang tapi tak buat plak... alamak.. tetiba terasa..

Sebelum daku mengundur diri, hayatilah kata2 pujangga ini.. :P


Sayidina Ali pernah berpesan, “Kebatilan yang terancang dapat mengalahkan kebenaran yang tidak terancang.” 


dan satu lagi nie ...





Ok.. semoga anda semua dirahmati selalu (^_^)

Wednesday, 24 July 2013

Hurtful words lyrics




Don't be burdened because of me anymore
I know you better than i know myself
Even when you didn't have me in your heart
you treated me well
Because you are a good person

That's why I need to be the first
one to turn away
Because the you that I know wouldn't be able to do it
This is the only ways that it can work
Because this is the foolish love


 Tonight... I hid all of my feelings
Tonight... I need to say that I hate doing this
Even though these words are so hurtful to me
The most hurtful words to me is that
I love U

Me, who know of her from the start
because of that I couldn't hate it more
Even though it hurts I couldn't throw this love away
Because it was you

 Tonight... I hid all of my feelings
Tonight... I need to say that I hate doing this
Even though these words are so hurtful to me
The most hurtful words to me is that
I love U

Don't say I'm sorry
if you do
I think I might hold on to you again

Tonight... I wont let you see the tears I cried
Tonight... I'll turn away pretending that I don't know
Even though now I won't be able to see you any longer
The words that remain in my heart
I love U




Sunday, 21 July 2013

Sy memang x boleh......

Assalamualaikum, readers...

QL takde idea.. tp sebab boring... nak jgk buat entry...

So nak upload gambar2 je kali nie...


Dengan segala hormatnya dipersembahkan...

1. Antara Pelajar Taska yg Comel2

-Husna manje-
-Ameer embam-

-Eipan macho-


2. X kenal tapi terpikat dengan senyumannya... :)


-Klau tgk depan2 boleh cair-


3. QL panggil nya Pipi Belon.....


-Pipi dy sgt tembam-


~dari ulat jadi kepompong~ :P.. mak dy yang balut dy ....



Jelingan manja~


4. Lastly... nie anak ustaz QL... sgt2 comel...

-Nampak cam berdoa kan... sebenarnya dy mkn kopiko-



-Sgt2 comel.... QL rase nak culik dy.... taknak minta wang tebusan.. just nak culik sbb sgt2 comel....-

Sooooo.... QL memang tak bleh tgk budak2 yang comel2.....geram sgt...

QL takde camera yang canggih... klau QL ad DSLR.. abih la gambar semua budak2 kt dunia yang QL jumpe QL capture.. hehe...




Sekian... semoga readers diberkati selalu... (^_^)V

Tuesday, 16 July 2013

Ya!! Saya perlu lebih rajin...

Assalamualaikum, readers...

Apakah yang dimaksudkan dengan rajin?

Menurut kamus dewan dan pustaka, rajin diertikan dengan :1. suka bekerja (belajar dll), giat, bersungguh-sungguh, tekun.. (sumber : http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=rajin)

Ya... itulah definisi rajin...

Jadi, apa kaitan dengan post kali ini?

Dengan semangatnya saya melaungkan..

SAYA (a.k.a QL)

.
.
.
.
.
.
.
.
PERLU

 .
.
.
.
.
.
LEBIH RAJIN!!!

Yeah!!


Why?

Korang tgk nie:
~perbelanjaan bulanan (basic)~

Nampak tak bahagian 'LEBIHAN/KURANGAN' tu.. warna ape?

MERAH

Di mana, merah itu menunjukkan defisit!!!

So... konklusinya... QL terpaksa cari 2 kerja...  
Gaji QL tak la banyak mane....sy hanyalah insan biasa... tengok column nye pun.. keciput je.... 
Walaupun bahagian 'KELUAR' tu tak byk mne...tp.. mmg tak cukup la... nak harapkan enjoy gne duit gaji... ibarat mengharap bulan jatuh ke riba ler..huhu...

But... its ok... maybe ad hikmahnye..

~Berakit2 ke hulu, berenang2 ke tepian, bersusah-susah dahulu, bersenang kemudian~

Ye tak?

Banyak pulak gne peribahasa kali nie...


Ok.. Illal liqa' maas salamah 


I have situation here...


Asalamualaikum, readers....

Kaifa halukum?

Ana harap, antum semua dalam keadaan sihah wal afiah hendaknya.. aceceh... ber 'arabic' pulak..

Sebenarnya QL nak minta pendapat, pandangan, n nasihat pada yang sudi memberi...

QL ad situasi disini...

Yang mana, bila ad seorang nie dy buat salah dari segi undang2 manusia...
Tapi mungkin, di sisi Allah dia tak salah... mungkin..

QL tak pasti dy salah ke tidak...

Tapi sekeliling berkata dia bersalah... si dia pula mempertahankan dia tak bersalah...

So, QL sangat2 confius... sebenarnya QL ad rse dy bersalah... Tp penjelasan si dia menyebabkan QL berfikir balik... Salahkah dia?

Arghhhh...... Complicated kan?

ke 'confuse' an melandai diri ini...

Bila QL fikir si dia tak bersalah.. berfikir semula, kerana sekeliling yang menyatakan dia bersalah, tahu hukum hakam Allah nie... takkan la mereka akan berkata kalau dia tak bersalah...

So, sekarang nie... QL ambil pendekatan nie..

"Jikalau tiada angin, masakan pokok bergoyang"

Tapi.. zaman sekarang bleh gne lagi ke peribahasa tu? mana tau ad yang nak menebang, n mane tau ad tupai kt pokok tu.. bergoyang la juga pokok tu ye tak..

Jadi antum yang sudi rse, patutkah QL menegur.. atau abaikan saje...


 ~see the prove... pokok tu bergoyang sebab angin~