Sunday, 10 May 2015

كُنْ أَنْتَ - Be Yourself ( Kun Anta Lyrics : Arab Berbaris + English + Bahasa Melayu)

لِأُجَارِيْهِمْ، قَلَّدْتُ ظَاهِرَ مَا فِيْهِمْ
In order to keep up with them, I imitated their looks and exterior
Untuk bersama mereka, Aku meniru rupa dan apa yang dizahirkan mereka
فَبَدَوْتُ شَخْصاً آخَرْ، كَيْ أَتَّفَاخَر
So I became someone else just to boast,
Supaya aku menjadi seorang yang berbeza hanya untuk berbangga

وَ ظَنَنْتُ أَنَا، أَنِّي بِذَلِكَ حُزْتُ غِنَى
And I thought that through that I gained a fortune
Dan aku sangkakan  jika aku lakukan seperti itu akan akan peroleh kelebihan
فَوَجَدْتُ أَنِّي خَاسِر، فَتِلْكَ مَظَاهِر
But I found that I'd lost, for these are mere appearances
Tetapi apa yang aku dapati hanyalah kerugian, disebabkan luaran semata-mata ini


كورَس:
لَا لَا
No no
Tidak, tidak
لَا نَحْتَاجُ الْمَالَ، كَيْ نَزْدَادَ جَمَالًا، جَوْهَرْنَا هُنَا، فِي الْقَلْبِ تَلَالًا
We don't need wealth in order to increase in beauty, Our essence is here, in our hearts it shines
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan, Kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini di dalam hati ia bersinar
لَا لَا
No no
Tidak, tidak
نُرْضِي النَّاسَ بِمَا لَا، نَرْضَاهُ لَنَا حَالًا، ذَاكَ جَمَالُنَا، يَسْمُو يَتَعَالَى
We will not seek to please others with that which we deem unbefitting for ourselves, That is our beauty, rising and ascending above
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang kita tidak ada
Itulah kecantikan kita semakin bertambah dan meningkat ke atas

Oh Wo Oh, Oh Wo Oooh, Oh Wo Oh, Oh Wo Oooh, Oh Wo Oh, Oh Wo Oooh

كُنْ أَنْتَ تَزْدَدْ جَمَالاً
Be yourself and you will increase in beauty
Jadilah dirimu sendiri pasti akan bertambah kecantikan yang sedia ada 
أَتَقَبَّلْهُمْ، النَّاسُ لَسْتُ أُقَلِّدُهُمْ
I accept people but I don't imitate them
Sungguhpun aku menerima mereka tetapi tidak pula aku meniru perwatakan mereka
إِلَّا بِمَا يُرْضِينِي، كَيْ أُرْضِينِي
Except for what I agree with, to satisfy myself
Melainkan apa yang aku terima itu aku redha


سَأَكُوْنُ أَنَا، مِثْلِي تَمَامًا هَذَا أَنَا
I will just be myself, just the way I am, this is me
Aku ingin menjadi diriku sendiri seperti diriku sendiri, Inilah aku
فَقْنَاعَتِي تَكْفِينِي، ذَاكَ يَقِينِي
My conviction suffices, this is my certainty
Kepuasanku mencukupi untuk diriku, Inilah keyakinanku

#كورَس

سَأَكُونُ أَنَا، مَنْ أَرْضَى أَنَا، لَنْ أَسْعَى لَا لِرِضَاهُمْ
I'll be what I please to be, I won't seek their acceptance
Aku akan mengikut kemampuan diriku, Aku tidak perlukan orang lain menerimaku
وَأَكُونُ أَنَا، مَآ أَهْوَى أَنَا، مَالِي وَمَا لِرِضَاهُمْ
I'll be whom I love to be, Why would I care about their acceptance
Aku akan jadi apa yang aku cintai ,Kenapa aku perlu peduli tentang penerimaan mereka terhadapku
سَأَكُونُ أَنَا، مَنْ أَرْضَى أَنَا، لَنْ أَسْعَى لَا لِرِضَاهُمْ
I'll be what I please to be, I won't seek their acceptance
Aku akan mengikut kemampuan diriku, Aku tidak perlukan orang lain menerimaku

وَأَكُونُ أَنَا، مَآ أَهْوَى أَنَا ، لَنْ أَرْضَى أَنَا بِرِضَاهُمْ
I'll be whom I love to be, Why would I care about their acceptance
Aku akan jadi apa yang aku cintai ,Kenapa aku perlu peduli tentang penerimaan mereka terhadapku


by : حمود الخضر



Assalamualaikum, readers.... kt atas  QL sediakan untuk readers "Kun Anta' with Arabic lyric dengan barisnya skali.. (Khas untuk belajar Makhraj).. hehe... n maksudnye dlm BI n BM.. (yang ni boleh improve Bahasa Arab anda)..... Have Fun !!  (^_^)


Wednesday, 28 May 2014

Saturday, 28 December 2013

Jangan Bawah Kira Aku.. Haha..

Assalamualaikum, readers..

Diharap sihat jasmani dan rohani..

Sudah lama rse nye jejari tidak menari di kekunci laptop ni, otak pulak dah lama rsenye tak berputar mencari idea baru utk diluahi.. Ececeh.....

So... rse nye... korang RINDU tak pada QL??????

bling...bling...bling....


Haha.. mesti x..
Seriously.. sebab QL pun x sure ad ke orang nak bace entri ni.. hurrrmmmmm...

Ok, straight to the point...

Based on title

QL nak cakap sebenarnya adalah...


DON'T UNDERESTIMATE ME!!!!!!!

Sy sgt tidak suka akan perbuatan itu....

Mengapakah dikau mahu men 'underestimate' aku? Katakanlah... Katakanlahh... Katakanlaaaaahhhhhh.....

Walaupun diri ini x berapa nak pandai.. tidak berapa bernas luahan idea... tetapi adakah itu memberi ruang kepada  si dikau utk memandang rendah akan diri ini....

Tidak sama sekali wahai saudara ku... tidak sama sekali..

Haha...

Seriously... 

QL dah berpengalaman 2 kali org memandang rendah diri ini... terasa beb!!!


Rse mcm nak ad bende ni kt rumah....


Bile rasenye tak dapat nak kawal dah perasaan marah nie... akan kutumbuk.. ku tendang punching bag nie...

HAAAIIIIYAAAAAAKKKKK!!!!!!!!

Debushhhh... kebaboommmm!!!!!

Jangan tiru aksi ini!!!!   

Sabda Rasulullah s.a.w : " Orang kuat bukanlah orang yang kuat dalam bergusti, namun adalah orang yang mampu menguasai dirinya tatkala marah. " (HR Muttafaq 'Alaih)


Pandangan QL la kan... layak ke kte nak memandang rendah seseorang tu??? QL percaya... setiap orang ada kelebihan masing2.. kalau x pandai, org tu kreatif, kalau x kreatif, org tu cergas... n sesiapa yang mempunyai banyak kelebihan tu... itu anugerah Tuhan.... 

Soooo!!!!!

Just peringatan pada diri dan mereka di luar dan kamu yang membaca...

Jangan lah kte memandang rendah pada orang lain..

SEBAB NYA...

Kita tidak pernah tahu apa yang terjadi pada masa akan datang..

Boleh jadi si jahil lebih cerdik pada kamu... lebih arif dari kamu... dan lebih alim dari kamu....

Boleh jadi si miskin akan lebih kaya dari kamu....

Boleh jadi si hodoh akan lebih cantik dari kamu...


DAN LEBIH BAHAYA NYA ADALAH...

Bile kte meng 'underestimate' org lain, sbnrnya ada UJUB, SOMBONG dan TAKABBUR dalam diri kte ini... peringatan bersama..

#Informasi

7 Jenis Sombong Yang Dilaknat Tuhan

  1. Sombong kerana kelebihan seseorang dengan pengetahuan ilmunya, baik ilmu dunia atau ilmu akhirat. Apabila ilmu sudah penuh di dada, dia menganggap orang lain jahil belaka, semua orang buta dan jika ada pandangan yang bernas tetapi tidak diterimanya. Orang yang sombong seumpama ini hendak dirinya selalu dihormati oleh orang lain terutama ketika di khalayak ramai, oleh anak muridnya dan orang bawahannya serta sentiasa meminta diberi layanan mulia.
    Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
    Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya terdapat kesombongan walau hanya sebesar zarah.” (Hadis riwayat Muslim)
  2. Sombong kerana kelebihan beribadat seseorang. Penyakit orang ahli abid yang merasa diri mereka terlalu banyak beribadat berbanding dengan orang lain sehingga menganggap orang lain tidak mampu beribadat seperti mereka. Sedangkan mereka sebenarnya terpedaya dengan tipu daya syaitan. Rasulullah SAW telah mengingatkan melalui sabda Baginda yang bermaksud:
    Bahawa siapa yang memuji dirinya sendiri atas suatu amal salih, bererti sudah tersesat daripada mensyukurinya, dan gugurlah segala amal perbuatannya.
  3. Sombong kerana ego memperkasakan keturunan, bangga kita berketurunan mulia lagi bangsawan, suka menyebut nama datuk nenek moyang kita yang dulunya dikatakan keramat atau hebat. Sifat sombong seperti ini tidak ubah seperti kaum Bani Israel yang dilaknat Tuhan, seperti termaktub dalam al-Quran. Mereka bangga dengan keturunan mereka yang banyak menjadi nabi ikutan, konon keturunan mulia dikasihi tuhan.
     
  4. Sombong kerana berasa diri cantik dan sempurna malah memandang orang lain dengan hina, seperti merendah-rendah ciptaan Allah hingga sanggup menyindir atau memberi gelaran tidak baik seperti pendek, berkulit hitam atau gemuk.
     
  5. Sombong yang berpunca daripada kelebihan harta diberi Allah membuat kita lupa daratan, berbangga dengan kekayaan yang ada, rumah besar, kereta BMW mewah hingga memandang rendah orang yang kurang berada.
     
  6. Sombong kerana kekuatan dan kegagahan diri. Semua orang akan dibuli kerana kuatnya badan kita tidak terperi, hingga boleh memakan kaca, kunyah besi, boleh menarik bas dan lori hanya dengan gigi, boleh dihempap badan dengan batu dan besi, atau sebagainya.
     
  7. Sombong dan berbangga kerana ramainya pengikut setia di belakang diri, sepertinya orang alim berbangga dengan ramainya murid yang memuji. Guru silat pula berbangga dengan ramainya murid yang tidak lut ditetak parang dan dijilat api.
Wallau'alam.. (^_^)v






Saturday, 21 September 2013

Don't Judge a Book by its Cover...

Assalamualaikum , reader...

Semoga sihat jasmani n rohani...



Yup!!

Jangan engkau mengadili buku itu semata-mata kulitnya... mana tau, isi kandunganya terlalu bernilai?

So...

Entri kali ini... adakah QL nak bercerita ttg buku???  Erm.. bolehla kot masuk sekali... huhu...

Seperti tajuk di atas.. rasenye readers semua sedia maklum maksudnya....

Jangan lah kita sekali-kali menilai org berdasarkan pakaiannya sahaja.. lebih kurang cemtu la kan...

Peribahasa tu mungkin kte boleh pkai... mungkin x berapa sesuai.... kenapa?

Bagi QL, dan ape yg QL pernah dengar, personaliti seseorang tu boleh dinilai melalui pakaiannye..

Agree with me?

Its up to you.. hehe (^_^)v

Ye... sebagai contoh.. klau kte tgk baju seseorang tu x ber 'iron' (tgk beberapa kali ye, tgk sekali tak dikira).. automatically kte akan nilai orang tu pemalas...

Then, ble kte tgk orang tu pkai baju striking... bling-bling... funky mankey :P.. QL akan judge org tu.. level confident dy agak tinggi.... o personaliti nye mungkin gila-gila skit... mungkin...

So.... boleh la kte judge a book by its cover.... kan? kan?

Sebelah part pula QL bersetuju dengan peribahasa nie....

Example:

Ble kte tgk seseorang tu bertudung besar... x bermakna dy maksum..... tak semestinya dy bangun setiap malam bertahajjud... tak semestinya dy x menonton drama...

Tapi yang dapat dipastikan.. si bertudung besar kemungkinan sebenarnya dalam proses memperbaiki diri... dan mereka yang dah berjaya memperbaiki diri nie la selalunya yg berjaya menjaga segala yang dimanahkan dari Nya...

So... jgnlah la kte terlalu cepat menilai seseorang tu... jangan terlalu memandang atau menyanjung tinggi seseorang... kerana manusia biasa memang tak layak disanjung....

dan jangan pula sesekali berkata....

" Biarlah aku tak bertudung asal hati aku baik"

Sedangkan maksud baik tu... adalah baik... terutamanya baik dengan Yang Maha Esa....
Klau dah sampai melanggar perintah Nya.. adakah dikira sebagai baik....

Tepuk dada tanya...........Iman...

Sekurang-kurangnya kita mencuba....

YE TAK?

So.....Jom.... lets do it together....... gether... :P (bukan bertudung labuh, tapi cuba membaiki diri)

Suke tgk org bertudung labuh... terutamanya yang ad nurr kt wajah... :)


Sekian... xde pun crite pasal buku kan... hehe..  ^_^


#peringatan utk diri...



Thursday, 5 September 2013

Siapa Aku?


Jika ditanya aku tentang siapakah aku,
Akulah mukmin yang akan hidup sebagai mukmin
Maka ketahuilah semua orang aku di sini,
Tidak akan terhina atau terpesong maupun cenderung

Sesungguhnya Aku melihat Allah dalam ciptaanNya,
Dan aku dengar suara kebenaran dalam QuranNya.
Dan aku sentuh hikmahNya dan belai kasihNya


Dalam sirah mereka yang terpilih imannya
Akulah Mushaf yang berjalan dan Islam diperlihatkan
Akulah angin meniup tinggi atas setiap pelayar
Alam ini bagiku dan bagiku khidmat yang telah dimudahkan
Dan untuk apa aku, aku untuk yang menciptakan semuanya

Akulah bintang yang menunjuk qafilah dalam perjalanan,
Dan akulah kejora jika kulihat kemungkaran2
Tiada bagiku selain jiwa yang menentang kejahatan
Telah aku jualkannya pada Allah dan Allah membelinya.

terjemahan: umaq_eiman
sumber: 
http://pujangga-kembara.blogspot.com/2009/04/ana-in-saaltal-qouma-anni-man-ana-jika.html





QL suke sgt lagu nie... Lirik, nada, suara, maksud... n everything la.. enjoy.. n semoga jadi renungan bersama (^_^)v


Wednesday, 4 September 2013

20 sen -_- Sorry to say...

Assalamualaikum, readers....
Harap readers berada dalam keadaan sihat.. rohani dan jasmani...

Mood hari ini.. luahan perasaan.. -_-

Negara Malaysia dikejutkan dengan berita yang tak berapa nak terkejut a.k.a da agak daaaaaa... iaitu kenaikan RON 95 sebanyak ....


Tatkala minda ligat berputar memikirkan wadah-wadah menjimatkan perbelanjaan, tatkala itu, berita tersebut membenamkan sebiji bola besi di dalam kotak pemikiran.....

Seusai berita dihebahkan.. ketika itu, laman2 sosial dihujani komen2  tak kira lah laman muka buku, bunyi burung tweet tweet, dan etcetera....

dan diantaranya....

"Relax brother.. brother relax.... 20 sen je"

Ayat mudah tak pakai otak... (sorry bro, ayat kasar)

Kenaikan 20 sen seliter.. bukan nya

" Ok abang... abang isi penuh lepas tu, letak 20 sen dalam ini tabung... (keletong)" kata bangla Pam Petrol..

Sorry to say la.....

Klau dulu mase sekolah... belanja sekolah pagi dan petang 50 sen... bahagi la 30 sen pagi 20 sen petang  atau vise versa...

Tapi sekarang, ape dapat?

Perkara di atas menyebabkan semua bende naik....Tambang pengangkutan awam... ikang.... aye.... ayo.... cekodok... ikan bilis.... taugeh... dan lain2 la...

Soooo... adakah konklusi nya... dari bekerja 2 kerja sehari perlu di upgrade kan 3 kerja sehari...

Kalau macam tu nak beli ubat gigi pun xde mase....

Sorry to say... entri nie memang entri semak sesak serabut perut nak cari jalan reduce perbelanjaan, increase pendapatan...

Wlaupun entri lepas... berbicara soal +ve... tapi ini bukan soal +ve...

Rase macam didzalimi...

Sorry to say ye readers... sekadar melepaskan perasaan dan mengikis bola besi yang terbenam kt otak nie.. huhu....



PEACE no WAR (^_^)V

dan jangan pula perkara ini melupakan keadaan saudara2 kita di sana...



Sekian... :)

Saturday, 31 August 2013

+ve

Assalamualaikum, readers...

Salam Merdeka, & Salam Aidilfitri....
Semoga Negara, Masyarakat dan Diri kita sentiasa Merdeka walaupun daripada anasir-anasir jajahan. (^_^)

Setelah lama QL mendiamkan diri, baru nie rsenye QL nak menulis.. huhu...

+ve....

dengar saje da rsekan aura nya.. kan?

Be positive.. QL rse perkara nie penting dalam hidup kite...

QL pernah terbaca satu buku bertajuk "Hukum Tarikan" aka "Law of Attraction"
Da lame da QL bace buku nie, so detail nye x berapa ingat.. Tapi ape yang nak disampaikan oleh buku nie adalah pentingnya kte positif dalam semua perkara... sebabnya... bila kite berfikiran positif, perkara2 di sekeliling kite akan berjangkit menjadi postif..

Walaupun teori hukum tarikan magnetik, +ve akan tertarik dengan -ve... hehe... amik kaw.. masuk subjek sains.. tapi, Law of Attraction yang disampaikan nie, bila kite berfikiran +ve akan menarik lebih banyak lagi cas2 +ve..

Ala.. tak payah nak fikir jauh2 la... ingat je slogan o lagu nie..

"Jika kau fikirkan kau boleh, kau pasti dapat melakukan..."

 kan? kan? kan?

Cbe readers cbe try test satu hari tu pikir perkara2 positif... walaupun ade bende yang buruk berlaku waktu tu, percaya lah perkare tu akan bertukar jadi baik, sama ada untuk jangka masa pendek, atau jangka masa panjang.. (^_^)

Sebenarnya, teori nie x lari dari konsep kepercayaan kepada Allah... x kisah la.. pe yang kite buat.. ape yang terjadi pada kite.. bile kite yakin 100% yang Allah bagi kite masalah o sesuatu perkara tu ada kebaikan yang tersembunyi dalamnya... I'Allah.. kebaikan la kite akan dapat... sebab nye kenape?

Sebab Allah tu Maha Pengasih dan Penyayang.. kan?

So.. lepas nie, jom kite same2 buang jauh2 sifat o fikiran -ve nie... belajar 'husnu dzan' dalam semua perkara...
Percaya 100% tau lebih lagi dari 100% pada Allah... QL pun tengah belajar nie.. hehe...

So... yup.... kite perlu berusaha.... fighting!!!
(^_^)V

Tengok!.. walaupun QL dibuli oleh adik n abang QL.. QL tetap positif.. hehe.. (sbnrnye time 2 mood tgh baik_mood raye)